Friday, December 26, 2008

Mellandagar "mellan väggarna" - som skolan ser ut.

Oskarsnominerad och sedd av miljoner människor, se den du med :)
Nej det är inte reklam, det är ett tips om du vill få en bra känsla för hur en lektion ser ut i en halvstökig klass. Jag känner igen mig i varje scen i hela filmen - "mellan väggarna". Den är i underkant i hur hårt språk och hur tuffa eleverna kan vara att hantera men att dömma av de jag såg filmen med så var de paffa över skolsituationen ändå.

En film som ingen annan, bästa skildringen i en film om skolan jag har sett.

På tal om skolan, sitter och filar i sista sekund på lite skolreformer till det politiska programmet. Ska in idag. Tänkte bl a föreslå att skolan ska förstatligas så det blir ordning på makt och ansvarsbiten, viktigt!

Vi får se hur långt jag hinner, 23.59 ska det va klart.

3 comments:

Anonymous said...

Det jag älskar i den här filmen är att inget är svart och vit. Det finns inga jobbiga elever / perfekt lärare, eller stackare elever / dålig lärare. Alla har starka och svaga sidor, och det gör filmen verklig.
Plus: det franska språket med slang och akademiska ord. ^_^

Hälsningar från Normandie, Samuel!!!!

Samuel said...

Hej Elise! kul att höra från dig!

Jag håller med, ingenting är dåliga eller bra, det är verkligt!! Mer sånna filmer tack!!

tiarafeministen said...

Måste uppenbarligen ta mig till en biograf.. Låter intressant.

Gott nytt år!