Sunday, November 4, 2007

Softa in feelingen av Christchurch

Jag bytte... Pga en snarkande sexist.. orkar inte.. Jag kackade ut igar morse.. missade bussen, eller snarare hade planer pa att fara nanstans i bushen... men det var kanske inte helt dumt anda.. drog upp till en grymt nice utsiktsplats utan for stan. Christchurch ar namligen belaget bredvid ett gammalt vulkanutbrott.. vacker utsikt en vacker dag som igar.. bortom slatten dar faren gar reser sig de hoga bergen med snokladda toppar.. och at andra hallet stracker sig stilla havet mot oandligheten!

Nar jag kom tillbaka.. aaaa, inga byxor och shorts att byta till i sommarvarmen, byxpasen glomd pa hostelet dar jag kacka ut.. bara att ga bort dit och knacka pa.. rutinerat att bara peja en natt forst, kolla laget.. va ute forsta kvallen med Tomomi, samurajtjej fran Tokyo och en kille fran brasilien som var tvungen att kommentera alla tjejer langs pubrundan, vilket kandes surt men tyvarr ar en vanligt forekommande grej i jordklotets alla horn... men for ovrigt en bra kvall.. sa jag bytte hostel... traffa dock pa Tomomi igen nar jag hamta pasen med byxorna.. Alltsa jag trodde det va fejk, asien-filmer nar alla ror sig ryckigt som samurajfaktning.. men det ar inte fejk, tomomi ror sig som en samuraj faktar.. coolt!! vi gjorde stan och gled runt i den over 100 ar gamla sparvagnen som gar runt centrala delen.. varsta pitoreskt!!! Jag gillar fan Christchurch!!

Traffa tva killar som just gjorde ett pitstop i NZ tva dar pa vag fran 6 manader i latinamerika vidare mot australien.. jag diggar seriosa packpackerhistorier fran folk som korsar ens vag.. Colombias gastfrihet, macho pitchos(kanske det stavas) turisttrangsel, dengufeber i karibien och Argentinas overklass som skiter i allt och alla och sniffar kokain... och sa vidare... Underhallande eller vad!!

Imorn ska jag pa en filmvisning(om markdispyter mellan vita och maori) som det grona partiet anordnar.. ska ocksa mota upp en feminist som har skrivit en bok om kvinnororelsens framsteg i NZ mellan 1970 och 85. Kom ihag att NZ redan 1893 som forsta land inforde all(en) rostratt, det ar mer an 20 ar tidigare an Sverige! Ska bli kul att fa den andra sidan hord.. lyssnat pa abortmotstandare och superkonservatister i en manad nu sa det ar pa tiden!!! party!!

Tar det med andra ord ratt lugnt.. inget spring med bungijump eller fallskarm.. bara slappna av lite.. :)

2 comments:

Liv said...

Vill int verka nässvis, men chansen är rätt stor att den där all(ena) rästrätten du nämnde inte gällde för urinivånarna. Det betyder att den inte alls var allmän.

I Australien fick inte urinivånarna rösträtt förrän 1960. Det var efter en folkomröstning (för alla vita) som gällde frågan om urinivånarna skulle få
Äga land
Äga bostäder
Rösta i allmänna val

Det fick de, men det är alltså bara 40 årsen.
Dessutom, så implementerades dessa rättigheter inte förrän 1980 i delstaten Queensland.

Så, vore intressant att höra om när NZ urinivånare fick sina rättigheter.

Kram

Samuel said...

valdigt intressant Liv! Hm, tankte inte pa det men jag ska kolla upp det idag! latt att stirra sig blind pa en maktordning.. 1980, my god!