Saturday, April 26, 2008

Det här är coolt!

40 procent, jes! Det är tyngd! 40 procent tycker att Fi ska ställa upp i EU-valet om ett år. Läs DN. Jag har tidigare tagit upp att 36 procent av väljarna ville se Fi i riksdagen. Sen att rösterna föll på annat håll är inte märkligt, trovärdighet tar tid. Inte ett Fi-paradnummer ännu.. men det tar sig!

I EU-valet finns betydligt större trovärdighetspoänger att ta. Frågor som rätten till Abort och sexköpslagen samt möjligheten för kvinnor att kunna jobba och ha familj är alla frågor där Fi har hög trovärdighet i svensk debatt. Det är också frågor som svenska folket värderar högt och i EU-valet gäller inte samma ramar som i riksdagsvalet.

Plötsligt är jag mer positiv igen. Inte för att jag varit speciellt negativ, men peppen rullar över svenska tidningar. Ca 100 publiceringar av den nya Sifo-undersökningen ligger över landet!

EN VECKA TILLS VALRÖRELSEN BÖRJAR :)

4 comments:

Anonymous said...

FI borde bestämma sig för om de är ett parti eller inte.

Jag tycker det är unket att förklara sig ett icke-parti direkt efter valet bara för att sedan återigen förklara sig ett parti när nästa val närmar sig, bara för att få så mycket statliga bidrag som möjligt. Partiet plockar inte många moralpoäng på det och lämnar sig vidöppet för angrepp gällande dess trovärdighet och pålitlighet.

Samuel said...

Hej Nisse!

Jes det borde Fi göra. Fi har ju sagt sig vara både och. Parti och rörelse. Jag håller med dig, det var ett tråkigt beslut som jag själv reserverade mig emot på kongressen förra året. Min och många med mig:s ståndpunkt i frågan var att direkt efter valet deklarera att vi är att räkna med framöver. Tyvärr blev det inte Fi:s linje.. Men jag är säker på att detta snesteg inte kommer att göras om eftersom, precis som du är inne på, det gav en trovärdighetsdipp och helt fel signaler. Sen att vi trots lite pengar är totalpank är ju en annan reell sanning som kanske kan ge en bild av att det knappast hjälpte oss som organisation, tvärtom.

Men nu är det nya tag, vi satsar framåt helt enkelt! :)

Anonymous said...

38% vill att Fi ställer upp i valet. Skulle jag sätta rubrik på den uppgiften skulle det bli: "Dom flesta vill inte att Fi ställer upp i nästa val".

Samuel said...

vmm: de flest ville inte att något av partierna ställer upp I guess.