Wednesday, August 13, 2008

Nya dagar, nya tag..

Hej,

ett tag sen. Jo, jag har börjat nytt jobb, nu i sthlm. Tar på krafterna att hugga in i en ny struktur och en ny arbetsplatsanda, men det är väldigt faschinerande också. Att se saker utifrån när de andra är i helt inne i det. Blir alltid intressanta samtal om hur det egentligen är. Lite en favvogrej har det blivit för mig i ny sammanhang, att läsa av sociala band och koder.

Sen har Ellinor, en Fia, börjat blogga, Härligt! - hon skriver bl a reflekterande om Europas blindhet i sitt förtryck av romer och egna erfarenheter från Italien. Minns Fi:s initiativ till Bojkott!

Bloggänget blir större, kul!

Jag kommer inte blogga lika mycket nu som under sommaren - synd, men har ändå tänkt att inte skippa helt bara för jobbet som jag var inne på innan. En politisk person utan en blogg är som en fågel utan sång. Eller hur?

2 comments:

Anonymous said...

"...Europas blindhet i sitt förtryck av romer och egna erfarenheter från Italien. Minns Fi:s initiativ till Bojkott!"

Som jag sagt tidigare så håller jag helt med om beskrivningen av att romer utsätts för diskriminering i Italien (och även i andra länder inklusive Sverige).

Men bojkott av Italien tycker jag ändå är fel. Tänk så här: romer i Italien är utsatta därför att romer blir beskyllda för kriminalitet av italienarna. Därför blir romer som grupp utsatta för spott och spe. Dom blir utsatta allihopa trots att det bara är vissa som missköter sig.

En bojkott av Italien fungerar på precis samma sätt. Visst finns det en retorisk poäng i att ge tillbaka med samma mynt, men genom att göra det visar man att synsättet att döma människor utifrån grupper är rätt. Att straffa italienarna för att dom så att säga straffar romerna är fel.

MÖJLIGEN skulle man kunna straffa alla italienare för den politik som förs mot romerna för att Italien faktiskt är en demokrati. Det italienska folket har valt sitt styre och om styret beter sig illa så ska folket straffas för alla är skyldiga för alla har varit delaktiga i valet. Så kan man tänka. Det finns folk som spöar första bästa ryska medborgare för vad som händer i Georgien, till exempel. Men jag gillar inte det synsättet. Kanske handlar det om att vi har skillnader i människosyn.

Mikkan said...

Så himla kul att du inte kommer lägga av, det var sannerligen goda nyheter! För egen del, när jag stod invid samma val, så sänkte jag ambitionernaoch började hitta andra sätt att blogga på, och jag känner själv att det funkat och jag har behållt min läsekrets.

Din blogg är för bra för nedläggning, eleverna behöver ju ha ett gott exempel framför sig! :)