Wednesday, October 17, 2007

abortmotstandare, hybrisskola, aprilvader och semester

Torsdagen till handlingarna..

har sista dagarna hemma vid framfor tv nar vi pratat( i vardfamiljen) borjat pa svenska och kommit pa mig sjalv.. har hant forut nar jag varit utomlands.. brukar komma efter en ca en tva veckor.. du borjar slappna av och kanner dig inte pa helspann for att forsta sprket hela tiden.. da plotsligt slar hjarnan pa svenska igen.. ett bra tecken gissar jag.

Aprilvader har fatt en ny innebord. har regnar det varje dag ca 7-8 ganger. Osregn i tjugominuter, sen skiner solen och det blir varmt en timme och sen kommer det igen.. med tva stora hav omkring sig sa far vadret snabba vandningar..

Rektorn pa skolan borde tona ner lite.. han har varit pa manga skolaor runt om i varlden.. och han sager att denna skolan ar den bsta skolan han nagonsin varit pa. Jag kan tyvarr inte halla med honom ens lite.. visst den ar inte dalig men larana har det tufft.. upp till 30 timmar undervisning i veckan och sen ska det forberedas och rapporteras och annat... de flesta jobbar alldelse for mkt och branner ut sig borde de gora.. Vart tar detta vagen, jo, pa kvaliten. Jag har sista veckan bevittnat sanna stenharda klavertramp rent kunskapsmassigt bland larare att jag inte vetat vart jag ska ta vagen.. enkla matteutrakningar som slutar helt fel och fysikkunskpaer som inte ens finns.. fel hela tiden.. alla kan gora fel men det ar tydligt att kvaliten pa lararnas forstaelse i vissa amnen inte ar tillrckliga. konsitgt? lrarna ska dessutom undervisa i alla amnen, alltsa inte specialamnen som du har utbildning i utan alla - matte, so, no osv.. detta ar ar 7 och 8 vi snackar.. och de har den basta skolan i hela varlden...? Den svenska jantelagen har slagit ner med dunder och brak!!!!

Paret jag bor hos, 8-miljonersvillan.. ar mkt religosa. frun i huset ar hundra procent abortmotstandare.. jag har arligt aldrig haft en diskussion med nagon som ar sa extrem.. vi pratade om det ocksa, att det finns en poang med att vara extrem eftersom det ger rum for andra att ga en liten bit. Tex om du sager att pappor borde amma sa sager folk att du ar extrem, men de kan ga med pa att pappor borde ta mer ansvar hemma.. du flyttar ramarna for diskussionen. Hon sa citat: "Jag skulle behalla barnet om jag sa blev valdtagen". Nar vi prata om Polens totalforbud sa tyckte hon att kvinnor som dog i misslyckade olagliga aborter borde adopetera bort barnet till alla foraldrarlosa istallet.. Kan bara konstatera att vi tar olika utgangspunkter..

Nu blir det semester nagra dar! langhelg i NZ, ska ut och kora pa fel sida pa smala vagar langs vackra kuster och strander i ett forsommarvarmt vader langs stillahavets aldrig forsvinnande horisont.. lovar bilder..

No comments: