Friday, October 26, 2007

bara en vecka kvar..

tre veckor pa skolan har gatt, nu borjar jag komma in i det, dags att dra.. trakigt pa ett satt. forsta veckan var det en dimma av jetlag, forsta engelska over huvudtaget, och lara elevernas namn.. nu borjar ramarna komma upp for vad detta handlar om.

Kanner en frustration ibland dock, okande.. med spraket.. sa jobbigt nar du maste fraga om vad nagon menar och inte kan saga exakt det du tanker utan maste kora med omskrivningar for att komma vidare med ord du kan.. jobbigt.. du blir inte storre an dina ord pa nagot satt. hur brilljant tanken an ar sa kommer den inte att komma ut battre an jag kan saga den pa engelska.. orden ar liksom inte det de betyder, de ar bara ord.. en stol ar en stol men chair ar ett ord..


Det far konsekvenser eftersom att det inte blir lika kul att diskutera saker med andra, man tappar lite i sjalvfortroende.. tar inte lika manga initiativ och fattar inte alla skamt.. nyttig laxa med tanke pa hur manga runt om i varlden som maste klara sig pa ett andra sprak. jobbigt for tillfallet.. intressant ar att nar du traffar en tysk turist sa kanns det som engelskan min ar prickfri.. men pa skolan kanns den samre och samre, formodligen for att man blir mer fokuserad pa sprket och vill forbattra sig.


En manskensbild fran mitt sovrumsfonster... vad sager man, stilla havet i manskens ljus, det starkaste jag sett, kan det blir mer stilla ?

1 comment:

Liv said...

Övning ger färdighet min vän.
Deppa inte ihop. Vet hur det känns, men, ju längre du stannar ju bättre gár det.

Kram!