Tuesday, October 23, 2007

olika skolor, olika ..

Hej Hej!!

Har idag besokt en Level 3 skola. I NZ ar skolorna listade mellan 1 och 10 beroende pa vilken ekonomi foraldrarna till barnen har. Ar de rika ar skolan en level 10 skola. En san skola ar jag pa. Det betyder att skolan far mindre pengar fran staten eftersom foraldrarna har pangar och kan betala delar av skolans utgifter. Pa fredag har vi den arliga "Garage sale" som drar in hundra tusentals kronor. typ loppis.

Ater till skolan idag. Den ligger i den sodra delen av Auckland och skolan har nastan bara barn fran soderhavsoarna, maoris och indien. Intressant att se skillnaden fran min skola som gor ansprak pa att vara den basta i NZ.. jag for dit med rektorn dar som bor nara min skola och jobbade har forra aret.. han holl med om att stamning i lararrummet ar spand pa min skola, varfor? formodligen for att kraven pa dig som larare nar du forvantas vara den basta skolan i NZ blir sa stora att du inte kan prata om dina brister, dina svaga elever osv eftersom de visar att du inte ar perfekt.. hur utvecklande ar det? intressant notis.. mkt mer avslappnad stamning pa level tre skolan, trivdes bra dar direkt.

I fredags var jag pa en primary school dar Anna och Anna gor sin praktik. Varje fradag har de Assembly, samling i "aulan". Alla barn, 5 till 10 ar gamla(900st) satt pa golvet i fina rader med benen i kors. Vi var nog flera som ros nar barnen sjong en helt underbar version av nationalsangen. forst sjong de pa maori och sen pa engelska, Helt galet fint, tank tusen barnroster i kor!! den skolan var ocksa mycket mangkulturell med barn fran alla varlden horn. Riktigt bra stamning och en strikt men anda avslappnad attityd fran lararna..

jag har fatt hundratals knepp och metoder att ta med mig hem, galet intressant att folja olika larare, vissa ar inge bra, andra ar bra.. i ett klassrum jag var i i dag horde du knappt vad eleverna sa, de anvande inte magen nar de pratade. Jag fick senare reda pa att deras larare behandlat vissa elever mkt illa.. vilket sakert forklarar saken.. kandes inte helt sakert att vara jag dar heller, skumt.

Jag har pa flera stallen fatt hoppa in och prata och svara pa fragor om Sverige.. Sverige har mkt som ar exotisk.. det gar ett sus genom klassrummet nar du namner sommarnatternas aldrig skymmande himmel eller de ofattbart hoga algarna eller de tomtedragande renarna som i tusentals kan stromma over vagen nar du kor i norrlands inland.. stolt norrlanning blir jag da!

Nu ska jag planera min semester om en och en halv vecka! :)

1 comment:

Liv said...

Appropå anorma djur.
För länge sedan på Ney Zealand fanns de sk Moafåglarna som mätte 3 m.
De utrotades dock när Polynesiska immigranter kom till ön (öarna?)kring år 1500, se
http://en.wikivisual.com/index.php/Moa

Obs! Dessa immigranter var inte Européerna.

För att läsa mer om förändringar i miljö, natur, landskap, djur och växtliv historiskt (Miljöhistoria) rekomenderar jag
"Jorden en ö : en global miljöhistoria" av Sörlin, Sverker och Öckerman, Anders

Kram!