Saturday, January 12, 2008

Härskartekniker i TV-debatten med Per Ström.

Per Ström har varit runt mycket i media sista tiden. Han klarade sig inte så bra även om TV4 står och hejar på honom för fullt och Hakelius ska vara objektiv och sågar feminismen osv. Pinsamt av honom tycker jag. kolla länken. 20 minuter debatt typ!

Det blir en rätt oklar debatt kan jag tycka eftersom alla håller med lite hit och dit och lyfter olika saker. Det blir tydligt att Per ström och feministerna inte håller med varandra.

Tyvärr görs det vissa mindre bra manövrar av Birgitta olsson(fp), Claes borgström(fd jämo) och Josefin Brink(v). Härskartekniker.

När Per Ström pratar så skrattar de tre vid främst ett tillfälle. Ett typ av förlöjligande som visar på lite överlägsenhet vilket säkerligen stärker bilden av feminister som "översittare". Och det framstår nästan som att det verkar lite synd om Per Ström.
De framställer folk som inte sett könsmaktsordningen som okunniga, blinda, från andra planeter och psykiskt blockerade. Och visst folk är okunniga. Frågan är hur det ska sägas. Inte så tror jag.

Om någon satt i TV och sa att jag inte kunde något och inte förstod om jag inte höll med och samtidigt hånade med skratt och leenden den som inte höll med så skulle jag inte ifrågasätta mig själv och hålla med dem mer efteråt. tvärtom!

I retorik handlar det inte bara om att ha rätt argument- LOGOS, för att få folk på din sida. Än viktigare är det att du har trovärdighet - ETOS, att du inger förtroende, det är lättare sagt än gjort. Seriös debatteknik är en grej att tänka på. Jag tycker inte att de tre stjärnorna i TV-debatten lyckades med det på alla punkter här!

1 comment:

Anonymous said...

För övrigt kan alla som förfasas över att Hackelius inte var "opartisk" räkna hur panelen fördelade sig. Per Ström mot...
...hur många var det nu?

På min skolgård så var tre mot en fegt!