Friday, January 4, 2008

Som en skräckfilm - men mannen försvinner alltid.

Jag får lite ont i magen. Sitter och läser om skotten i rödeby där två killar sköts och en dog. Jag var utomlands då så jag missa det helt. En mob av unga killar med moppar hade samlats vid huset mitt i skogen. De hade hotat att döda den 19 åriga sonen i huset. Pappan kommer ut, livrädd och skjuter direkt...

Först känns det absurt men nu när jag har läst igenom ett tiotal artiklar om detta känns det som jag får en bild av den oerhört pressade situationen. Det är därför jag får ont i magen.

Killen som var ledare för gänget var dömd för grovt rån och massa annan skit. Han trakasserade familjen i åratal, sprejade ner bilen, slog sönder fönsterrutor. En ständig terror. Övervakaren gjorde inget, polisen gjorde inget och anmälningarna från familjen gav ingen effekt, han var ju redan dömd. Detta kommer bli en film förr eller senare. Jag är säker.

Det som inte tas upp någonstans som vanligt är att det är pojkar och män det handlar om. Polis och andra pratar om en engångshändelse. Det säger alla jämt. Grejen är att det benäms med gängvåld och ungdomsvåld. Det kan heta pojkstreck och terror och allt vad det är. Men i nästan alla fall så är det pojkar och män. Mäns våld. Varför är det män? Våld är sammankopplat med manlighet, manlighet är sammankopplat med våld. Att gå över gränsen, utmana och vara allmänt living on the edge anamas av pojkar. De bekräftas i allt mellan film, musikvideos till samhället i stort. Det är ingen engångshändelse att sånt här händer. I USA händer det oftare att folk skjuter och grejar. Men det är fortfarande ingen engångshändelse. Det är ett mönster. Som att köra för fort på motorvägen, förr eller senare åker du fast. Många skyller på något enskilt trots att det åker för fort hela tiden. Samma sak gäller med manlighet. Den är logiskt överspeedad och skapar oerhörda tragedier för pojkar, män, kvinnor, flickor och andra. Den prioriterar prestige, makt och risker före mänskligare värden. i det här fallet var den inriktad på att göra livet surt för någon! Nästa gång det händer - snälla säg inte att det är en engångshändelse.

7 comments:

Anonymous said...

Har du hört talas om testosteron?? Kan ha med saken att göra.

Anonymous said...

Testosteron? Hur då? Blev händelsen oundviklig pga testosteron? Är män djur som inte kan kontrollera sina handlingar? Knappast.

Anonymous said...

Pricken på i-et Emma. Män är väl varken djur eller psyksjuka? Tydligen kan dessa män kontrollera precis när de inte kan kontrollera sig. Annars kan de väl gå lös på vad som helst.

Anonymous said...

Mitt trista recept är att vi behöver ett starkare samhälle som kan gripa in långt tidigare i sådana här situationer. Då slipper folk ta lagen i egna händer och det tjänar alla på.

Anonymous said...

"Blev händelsen oundviklig pga testosteron? Är män djur som inte kan kontrollera sina handlingar?"

Ponera att vi har en person med skyhöga nivåer av testosteron. Tycker du då att detta är personens eget fel.

Lite som att säga att en psykisk sjuk person med höga nivåer av serotonin borde skärpa till sig.

Skulle det inte kunna vara så att vissa personer , oftast män, har så höga halter av testosteron att de borde bli klassade som sjuka?

Anonymous said...

Vill bara förtydliga, om det är så som jag hävdar ovan, betyder det inte att man ger upp och säger att "ja så har naturen skapat oss". Nej det är ett problem att vi har en hel del sjuka män, låt oss behandla dessa. Precis den inställningen som vi har till alla andra sjukdomar.

Anonymous said...

Vad jag vet finns det inte några säkra samband mellan testosteron och våldsamhet.