Friday, May 1, 2009

1 maj, vilken pepp!

Jag va vid medborgarplatsen klockan ett idag den första maj, jag har aldrig sett så mycket folk där någonsin, det gick inte in en enda till. 12 000 människor gick i vänstertåget genom Stockholm.

Intressant var att jag såg minst 7 stycken Fi-foldrar i händerna på folk men jag har ingen aning om vem som delade ut dem. FI-aktivister lite varstans helt enkelt!!! :) Flera som kommer fram när de ser FI-knappen på tröjan och frågar hur det går och att de tycker Fi is the shit! :)

Jag tror många i vänstern och MP men även sossarna känner att förädringarna går långsamt eller står still, det finns traditioner och konservativa i rörelsen som har svårt att gå med på förnyelse och ändringar. Ett exempel är synen på köttätande som vi problematiserar och har inskrivet att vi ska jobba för att sänka(köttskatt tex). Många i andra partier skulle säkert vilja se liknande förslag gå igenom men de möter på motstånd och fastnar. Det nya är mer lättformat och kan ta de nya ideerna på en gång. Det är som att pekingborna åker elmoppe medan svenskar åker bensinmoppe. Den nya utvecklingen når inte fram liksom. De gamla lyckas inte följa med. FI kommer att fortsätta vara en förnyare och fortsätta ge glada miner på folk i demonstrationstågen :)

NÄSTA ÅR KÖR VI ETT EGET BLOCK!

1 comment:

Marita said...

Vad kul - härligt att höra!

Stintan o Evelina åkte runt på inlines för att dela flyers i Göteborg - en görgo respons fick de också.

Tur jag är så gammal att jag kan skylla på åldern. För att åka inlines, alltså...:)