Saturday, July 28, 2007

Fangelset i Ljubljana

Ok, da var man i ljubljana... I ett ombyggtfangelse dar varje rum ar malat av en konstnar - valdigt nice.
En skumpig buss over bergen fran Italien. Skont, nagra steg billigare, nagra steg farre turister och avslappnat. Sprungit pa svenskar for forsta gangen under resan, de har tipsat om coachsurfing.com dar man kan anmla sig och sen resa runt och bo gratis hos folk. verkar vara en riktig hit, de har gjort osteuropa pa det sattet, i graa betongfororter med lokalguide.

Intressant nar jag rest ar att nar man hamnar med engelsktalande personer sa blir jag ruggigt passiv, alt man sager later lite fel, som om man inte kan halla jamna steg. Annars gar det jattebra. Igar med kampingganget blev det extra tydligt nar nagon till och med undrarde om jag alltid var sa har tyst... En av dem var amerikan och var helt inne pa att bara USA larde sig mer om Europa sa skulle varlden bli battre och fred skulle bli. Att Europa och USA sitter i samma bat verkar inte vara en allman uppfattning bland USAare. INtressant detta med makt - JAg tjanar indirekt som vasterlanning pa USAs kolonialkrig i Irak och pa alla andra grejer som USA och Europa staller till med for att halla makten.
Jag kan inte komma ifran att man kanner sig som en liten kolonialare nar man kommer med ryggsack fram och bak och klagar pa att det ar dyrt och hyllarbilliga stallen i ost och Asien och sa vidare... Fan svart att forhalla sig till sant har...

Ok, vi ska ut och kaka n u, imorn blir det lite alper igen tror jag.. hej hopp

No comments: