Thursday, February 12, 2009

Birger Schlaug om politiker som inte svarar på personangrepp.

Jag håller med:

Jag har förstått att de flesta politiker vägrar svara på brev/mejl där de tilltalas med ord som "idiot", "bögvän", "jävla blattekramare" eller avslutas med "du ska dö din jävel".

Jag har aldrig förstått det där. Det är rimligt att man svarar - och resultatet är oftast fantastiskt. För det första en ursäkt, för det andra ett förvånat "ingen har svarat förr" och för det tredje har det framgått att de nog tycker det ligger en del i svaret. Flera av avsändarna av de hatbrev jag fick bad jag ingå i den "panel" jag byggde - en panel med drygt hundra människor som fick i uppgift att höra av sig så fort jag lät som en politiker, försökte bluddra bort ett svar eller bar mig åt på något annat sätt som de inte gillade. Jag lärde mig mer av det än av varenda mediaexpert och välbetald besserwisser. Några av dem blev mina vänner. Några av dem har till och med blivit politiker med schyssta åsikter.

No comments: