Friday, February 27, 2009

Susanne Dodillet - jag håller inte med. Sexköpslagen är minst dålig.

Hej,

Jag läser Susanne Dodillet på svt.se om att vi borde avskaffa sexköpslagen.

Hon menar att den tyska feministiska linjen är bättre än den svenska - för sexsäljarna. I Tyskland är det lagligt att både köpa och sälja sexuella tjänster. Kvinnor och män som säljer sex kan bilda fackförbund och betalar skatt. Grejen är att det inte funkar så som det är tänkt. "Sexförsäljning" hänger ihop med människohandel och Maffia. Jag var i helgen på ett seminarium på ämnet "sexköpslagen 10 år".

Gunilla Ekberg, Co-Executive Director Coalition Against Trafficking in Women International (CATW) pratade om hur läget ser ut i länderna där det prostitution är lagligt och ses som ett "vanligt jobb".

Jag tar ett exempel:

Gunilla Ekberg har lyssnat till Regeringen i tyskland som bestämde sig för att släppa prostitutionen fri för ett antal år sedan:
”Vi ville förbättra de prostituerades arbetsmiljö med fackförbund osv. 1% är med i fackförbund och betalar skatt, det funkar inte. Vi ville göra det lättare för kvinnor att kunna ta sig ur verksamheten för de som ville, vi har inte sett för kvinnor att lämna prostitutionen. Vi ville minska brottsligheten kopplat till prostitution. Det finns inga indikationer på minskad brottslighet, tvärtom har hallickar och människosmugglare fått en fristad i tyskland vilket gjort att maffian fått ett fastare grepp."

Jag har inte läst Susanne Dodillets avhandling. Hon säger att feminister i Sverige har fastnat i ideologiska dogmer. Jag måste säga att hon har gjort det. Jag tror att det är väldigt viktigt att se krast på frågan, Sverige har betydligt mindre problem med Människohandel och sexslavhandel än Tyskland och Holland där det är lagligt.. Det är jobbigt att vara kriminell i Sverige. Lagen verkar också på attityden hos män att köpa sexslavar. Färre och färre män i Sverige gör detta.

3 comments:

Anonymous said...

Varför berörs aldrig att en stor del av sexförsäljning utförs av män som säljer gay-tjänster

Anonymous said...

Jag håller inte med. Sexköpslagen är minst bra.

CATW är en radikalfeministisk organisation, och de lär inte ha intressa av att publicera objektiva fakta.

Vad har du för belägg på att Sverige har mindre människohandel än de länder som avkriminaliserat? Trovärdig (icke radikalfeministisk)källa tack...

Anonymous said...

I want not concur on it. I regard as nice post. Especially the designation attracted me to be familiar with the whole story.