Wednesday, February 27, 2008

Män i grupp? i min korre

Hej,

Jag har lämnat min kära korridor. Sorgligt men sant! Mot nya äventyr i Söder!

Nu var det inte det jag skulle säga. Utan en iaktagelse om min före detta korre. Sista veckorna har vi varit bara killar i korren. Jargongen bland några har varit lite typ så här:

- "Va skönt det ska bli när det kommer en tjej som kan hålla ordning."

- "Då kanske det kan bli lite bakade kakor också"

Typiskt, eller? Grejen är att vi pratar om en grym paradox. Omdömmena om vår korridor är typ så här:

- "shit jag har aldrig varit i en finare och så ren korridor"

- "Fikat på söndagar är så grymt ambitiöst att man får prestationsångest"

Korridoren har alltså ryktet om sig att ha grymt städat och diskat och rent samt jättebra fika. Till detta ska läggas att det under tidigare år har bakats en hel del. Alla dem har varit killar som bakat bullar och kakor. Ändå finns det en jargong att det ska bli skönt när det kommer in tjejer i korren. Verkligheten stämmer inte överens med jargongen. Jag tycker det är komiskt och lite skrämmande också. Att de inte ser hur bra de håller ordning..

Tänk liknande scenario när ett stort börsföretag har en kvinnlig chef(normbrytande).. "ja, det ska bli så skönt när det kommer en karl i toppen".

-"ja men vi har ju jättebra vinst och stämning på arbetsplatsen"

Det har ingen betydele, vi vet ju hur kvinnor och män är så varför kolla på verkligheten, eller? Normerna verkar förblinda till den grova grad, intressant att ta med sig!

No comments: