Tuesday, November 18, 2008

Nour El-Refai - Grymt bra!

Nour El-Refai, komiker och mest känd i min värld för intervjuerna med artisterna efter melodifestivalen 2008.

Hon skriver i en krönika om mansdominansen i komikervärlden, den är total!!

Skrämmande som fan!

Stå up-showerna är männens arena, en kvinna på scenen får representera alla kvinnor och blir ifrågasatt för minsta feministiska inlägg. Däremot kan sexistiska skämt passera som icke politiska.

Hon skriver bland annat;
"Jag kan fortfarande ha ork att stå och käfta mot fyra män om ett skämt som efter att ha blivit dissekerat visat sig vara kritiskt mot mansrollen, men så länge jag inte är man så kommer jag bara hit, men inte längre. Hur förbannad jag än blir. Vare sig det är på SVT, på krogen, eller i sovrummet med en pojkvän, det här är resten av mitt liv, i krig mot den manliga eliten, jag kommer alltid vara den som KÄFTAR EMOT, inte hon som kommer med ett intellektuellt faktabaserat uttalande som man utan någon större eftertanke borde lyssna till."

Jag säger bara en sak, SVT, KVOTERA KOMIKERNA i era program!! Så länge kvinnor får komma med på nåder och bli ifrågasatta att överhuvudtaget vara med kommer det inget förändras. Nour skriver om hur mansdominsen maler ner kreativiteten hos de kvinnor som kämpar på i branschen.

Humor är en viktig symbol för makt. Den som är rolig har makt, den kan också flytta gränser.

No comments: