Friday, June 5, 2009

ABBA-benny punga ut en miljon till FI - jag är mållös.

Helt otroligt, inte vem som helst.

Länkar;
Aftonbladet, DN, Expressen,

Mats Knutsson, politisk kommentator på Svt gissade före avslöjandet på Dr Alban.

Detta lär bli en världsnyhet. Han skriver i ett pressmeddelande;

Sverige har mycket att vara stolt över: Hög levnadsstandard, allemansrätt, skaplig allemansrätt och idrottaren.
"Till och med en och annan rakryggad politiker. Till den kategorin hör Gudrun Schyman. Jag är övertygad om att hon kommer att göra skillnad om hon får en plats i EU-parlamentet och då inte bara i frågor som gäller jämställdhet!"


Jag måste säga att jag är i lite chock... alla i Fi skrattar lite hela tiden nu.

Draghjälp sista dagen i valrörelsen! Nu är bara frågan; Kommer det att räcka hela vägen? själv har jag pendlat under de senaste månaderna, sista tiden mer och mer fram och tillbaka, nu svänger det från timme till timme, minut till minut. Hade nyheten kommit för en vecka sedan hade vi garanterat kommmit in. Nu är det en 300% ökning i opinionen som ska till. Större saker har skett. Morgondagens löpsedlar känns rätt så givna...

8 comments:

vmm said...

Hur känns det att ta emot pengar från en gubbe? (eller en slips, som Gudrun ofta kallar dom)

Ni får pengar från en gubbe för att skicka någon till Bryssel vars huvudmål är att få bort gubbar därifrån... är inte det ironiskt så säg.

Kan man sammanfatta det som att män är dåliga men om dom ger en en miljon så är dom bra att ha?

Nu var det andra gången ni får en miljon från en man. När ska ni få en miljon från en kvinna?

Lina Eriksson said...

vmm: herregud människa, det är väl aldrig någon som har sagt att "män är dåliga". jag ser verkligen ingenting ironiskt i att män också engagerar sig i jämställdhetskampen. det är snarare uppmuntrande! håller tummarna inför i morgon!

vmm said...

Lina: korrekt att Fi inte säger att män är dåliga. Bara att det sitter för många män i EU-parlamentet, att det inte får finnas för många män i Fis styrelse, att män är miljöbovar osv osv. Dom säger inte att män är dåliga utan att det är fel på män. Rätt ska vara rätt. Tack för att du påpekade mitt misstag.

Att män engagerar sig i jämställdhetskampen är inte ett dugg ironiskt! Det var inte det jag menade heller.

Japp, jag håller tummarna inför imorgon!

Maja said...

Dubbelbestraffning, kallas det du ägnar dig åt nu, vmm.

vmm said...

Maja: jaha. Jag kallar det retorik.

Men jag tycker faktiskt det jag skrev om att FI faktiskt gör sitt bästa för att utmåla män som dåliga eller fel eller kalla det vad du nu vill.

Och då är det kanske lite konstigt att man så glatt tar emot pengar av en man. Men men.

Anonymous said...

Snälla vmm, nu har du väl blandat ihop allt till en omöjlig kompott. Vet du hur många män resp kvinnor som har en miljon att skänka bort? Nej, det vet inte jag heller, men jag är övertygad om att männen leder där! Trots att 53% är kvinnor.

GeBes

vmm said...

BeGes skrev: "Vet du hur många män resp kvinnor som har en miljon att skänka bort?"

Nepp, men jag tror också att fler män har en miljon över. Det där får mig att tänka på debatten om styrelseposter där många säger att det faktum att fler män har styrelseposter beror på att det finns fler män som är tillräckligt duktiga för att få styrelseposter men det brukar kontras av bland annat Schyman med att det visst finns många kvinnor som är styrelsekompetenta. Precis som du vet jag inte hur många kvinnor det finns som har en miljon över men nog finns sådana kvinnor.

Att dom två som skänkt en miljon är män skulle man kunna genusanalysera i värsta FI-stil. Man skulle kunna säga att det visar att män är generösa och kvinnor inte är generösa. För att inte bli beskylld för att peka ut alla män eller kvinnor måste man då komma med en disclaimer och säga att jamen ALLA kvinnor är inte snåla, utan det är bara något som gäller generellt för kvinnor. Det finns kvinnor som inte är snåla. Och den kvinna som inte är snål behöver ju inte känna sig utpekad av vårt påstående att kvinnor i allmänhet är snålare än män!

Du fattar min retoriska poäng, hoppas jag. FI ägnar mycket av, eller i stort sett all, sin politik åt att berätta om hur män och kvinnor är (och bör vara). Logiken är på nivån "fler män än kvinnor kör stora bilar, män är därför miljöbovar". Så med en disclaimer om att alla män är inte miljöbovar. Det är bara män generellt som är miljöbovar och inte enskilda män.

Nä, hörrni, alla Fior, det där med genusanalyser har jag tröttnat på.

vmm said...

Jag skrev BeGes men det skulle varit GeBes. Sorry.