Tuesday, August 28, 2007

Insparkstider och machostämning - men vi gjorde Revolution!

Det är insparkstider nu, tänker tillbaka på hur det var och hur det blev när det begav sig! REVOLUTIONS-nostalgi!

När jag började på Lärarutbildningen för fyra år sedan var jag aspeppad på inspark! Kände inte en kotte på en radie på säkert 30 mil. Innan insparken drog igång så bestämde jag mig för att inte dricka på hela insparken, varför uppleva nånting lite mindre.. Frågan "är du nykterist" kom ibland såklart som den gör eftersom att supa är norm och att inte göra det är konstigt. Jag tror jag gjorde det av flera anledningar - Om jag har kul och är ärlig med att jag har kul men har en flaska i handen så tänker folk - Fan va han har drukigt, inte - shit va kul det verkar vara här. Och då är det detsamma som att inte ha kul.. stämningssänkare. På något vis så är det ok att säga till någon som inte är spiknykter - "Du är så jävla full" på ett nedvärderande sätt. Ursäkta mig, men det går att ha kul och skratta skiten ur sig ändå!

Det blir på nått sätt som att Drickandet blir arenan självt - ännu en arena att använda för att visa sin manlighet, den ständiga tävlingen som drar över alla arenor och alla dagar.. Trots att killar hamnar i maktläge och stojar och har sig som fan på fester så blir de märkligt nog också offer - som när en sitter på en vagn som rullar ner för en backe - i början kan man hoppa av, men då är en ju en fegis. Sen när det väl går för fort för att hoppa av säkert så är en fast och väntar på kraschen mot garageväggen - Fan va manligt! Men foten gick ur led..

Insparken gick skitbra för mig personligen - träffa massa härligt folk men det va ingen bra inspark - mågna gick en dag och kom inte mer - den blev också anmäld för sexistiska sånger - och det var verkligen under all kritik. Alkohollekar och hela tjottaheitit.. Men jag banga alla - jag va så himla nöjd. Och tillråga på allt så blev jag Årets nolla. Lite oväntat ur ett större perspektiv - Årets nolla året innan hade gjort comeback som fadder och drog sina självskapade sånger som handlade om horan från Polen och sånna saker.. skrattet fastnade i halsen på många tror jag. Första dan på insparken så radade alla faddrar upp sig och sjöng en sång som gick ut på att sjunga hur tjejer i olika färger på kläderna ville ha sex - började lite beskedligt och ballade ur kan en säga. Som de flesta andra sånger.

Så var det vår och dags för insparksförberedelser igen - denna gången skulle fjolårets nollor hålla i det. Jag och tre andra blev utsedda till Insparksgeneraler och ansvariga för allt. Ansvar innebär makt. Det blev en skön revolution. Alla sexistsånger ströks, alla alkohollekar försvann och faddrarna sattes i utbildning i hur man bemöter folk så det känner sig så välkomna som möjligt. En dans och en sång introducerades - inte en sång som går ut på att sjunga om hur bra eller snygg faddern är utan om hur kul det är att vara på inspark! Comeback-killen drog sig ur redan på våren - "Fan! ska man inte längre få ha kul", hela gänget hans såg skeptiska ut eftersom hela eran rederats från pappret.

Första kvällen på insparken - över hundra nollor lär sig dansen, sjunger och behöver inte lyssna på en enda fadder som drar en kvinnoförnedrande sång - tydligt var hur postivit överraskade folk var. Tung gemenskap och underbar stämning! det fanns ingen klassiskt obehaglig insparksfruktan i luften. Och alla vittnade om den groteskt glada stämningen! Det finns så många historier om hur förnedrande och alkoholfixerade insparkar kan vara - det va inte så, det va en kul grej! Alkoholen fanns såklart med, men inte från faddrar till nollor, utan om det var åt nåt håll det rann så var det från nollor till faddrar..

Det va revolution! vi gjorde det och en ny trend och praxis var i hamn! Idag har konceptet spridit sig - även om det såklart hela tiden görs försök av folk som vill ha det som "det ska va" så fick det feministiska parpektivet tolkningsföreträdet ett år och vidare framåt..

Sen kan en fråga sig beroende på perspektiv - om det var en feministisk aktion eller en omdesigning av fasaden av patriarkatet detta handlade om, då flera män var huvudaktörer i detta förändringsarbete. Den diskussionen får bli i ett annat teoretiskt inlägg nån annan gång.

No comments: