Thursday, August 2, 2007

Fastnat lite i Salzburg.. helt ok!

Tva veckor idag. Askan danar over Salzburgs hojder. Maste saga att jag blivit valdigt fortjust i staden. Valdigt speciell. Gamla stan, den samma som pa Mozarts tid, ligger mot en klippvagg. Uppanfor ar det som en plata dar man kan ga omkring i skog och titta pa utsikten bade har och dar. Slottet ligger pa den hogsta punkten utmed klippan, valdigt hogt upp, valdigt karaktaristikt.
I fjarran reser sig de stora alperna upp med sno kring topparna.

Va pa en Mozartkonsert idag i den stora domkyrkan har, fan va sugen jag blev pa att sjunga i kor, riktigt tagen faktiskt. Bade orkester och kor, och mozartmusik - kyrkor har en tendens att gora ljudet sa starkt och omvalvande att det gar in i hela kroppen - skon kansla.

Traffat pa helt galet folk har ocksa. Ett helt gang med larare faktiskt - Fran UK. En Tjej fran Finland som jobbar pa hostelet pluggar till musiklarare har. Aldrig forut mott en person som anvander ett sa avanserat kroppssprak - helt galet. Hela rummet och Kroppen är med. Mycket kufar som hanger runt pa hostel, bor gratis, ater gratis och far lite fickpengar for det jobb de gor - festar varje dag ocksa. CheGuevarakillen fran Kanada i mitt rum kommer hem typ 5 - 6 och gar upp och jobbar 8... inte det mest halsosamma livet.. men det verkar ga runt. En annan sak ar att de som jobbar i baren dricker lika mkt som de som koper i baren ibland. Verkar vara normalt har..

Forsta natten har pa hostelet sa var vi fyra killar fran de fyra stora kontinenterna, ratt sa skon kansla. Kanada, Zimbawe, Japan och jag... schyst mix..

Slagit av lite pa tempot kanner jag - for varje dag man stannar sa blir man mer fest vid staden - och lar kanna folk - jobbigt att bryta upp hela tiden. I borjan var det mer att man flot ovanpa - en natt pa varje stalle typ..
Imorn blir det uppbrott igen - mot Munschen, traffa en gammal korridorsgranne som bor dar och gora nattlivet.. Sen ar planen Natttaget till Paris vidare till Normandie :)

1 comment:

Anonymous said...

Hej! Visst är Salzburg en fantastisk stad! En av mina favoriter... Har en jälkigt schysst historia därifrån, påminn mig om att berätta den. Njut av normandie, det låter grymt! Ses runt den 18:e men hoppas vi hörs lite tidigare. Kärlek! /Maria