Tuesday, August 7, 2007

Vackra strander och manga gravar

Igar, tog min personliga guide, Elise mig till superstort museum om andra varldkriget och sen pa en trip langs kustremsan dar det den juni 1944 va manga soldater. Museet va mkt pakostat, bla gick man fran 20talet och framat ner i en spiralliknande cirkel dar varje steg narmare kriget presenterades. Nar DDay kom sa gick man upp for en trappa mot ljusa fonster igen.

Vi va pa den stora och vackra kyrkogarden langs Omaha beach dar 10 000 Amerikaner och Kanadensare ligger begravda. En liten parentes ar att kyrkogarden ar pa amerikansk mark kan man saga vilket kanns lite suspekt. Amerikanska lagar galler har.

Sa svart att forhalla mig till DDay. vald skall med annu mer vald tas bort - eller...

En annan intressant sak ar att man pratar om soldater och mannar. 10 000 Man ligger begravda. Det gor det hela lite kallt och sjalvklart pa nat satt. Man gar ut i krig och offrar sig for landet. termen kvinnor och barn ska skyddas. implicit ar kvinnor och barn hjalplosa och ar i relation till man i detta fall. Men man ar likt kometer i rymden relationslosa. Om vi istallet sa andra ord som gav det neutrala ordet man liv och relation, tex son, pojkvan, pappa, sa skulle det tanker jag kannas lit annorlunda. Tank, istallet for tiotusen man sa ligger det tiotusen pojkvanner och soner begravda dar. Da blir det mkt starkare pa nat satt.

Nu ska vi ta bilen till En stad ute i havet... som jag glomt namnet pa...

Tar taget till Paris imorn eftermiddag for vidare nattag mot hamburg och sen ett byte mot kopenhamn.

No comments: