Friday, September 7, 2007

Genus och kroppsspråk - outforskat !? ex-arbetesdags!

Dags att bli Alien! Under min praktikperiod i Nya Zeeland senare i höst kommer jag också att göra fältstudierna för mitt Examensarbete. Att genus skulle vara en del av det känns kanske inte som något att sätta pengar på men koppla det till kroppsspråk och oddsen höjs. Den kända siffran 80 % av vår kommunication sker genom kroppsspråk medan tal och tonläge osv är försvinnande små andelar. Trots detta är forskningen på kroppspråk kopplat till genus knapp vad jag förstått.

Undersökningar om genus i dokument, böcker osv är miljoner men efter att ha frågat runt lite på universietet så är det skralt - KUL! Ett område att jobba på.

Om jag var en utomjordning och inte förstod språket utan bara tolkade kroppars rörelse i ett klassrum - vad skulle jag se? En ny värld!!! Pratade med en doktorand som kollat lite på detta och det är otäckt hur tydligt det blir med genusmönster kopplat till kroppsspråk - även hur läraren inte bara pratar utan bemöter eleverna olika med kroppsspråket utifrån kön. Inte bara genus påverkar såklart - Hon noterade hur elvernas kroppar fick ett väldigt allvarligt uttryck på matematiklektionerna, "undrar om det var så på bilden?". Kroppar ljuger inte liksom.

Min ambition är att fokusera på Maskuliniteter - alltså hur killars genus formas och reproduceras och bekräftas i klassrummet, dels av läraren och tjejerna men också inom gruppen killar.

Jag tar glatt emot tips och ideer på hur detta skulle kunna se ut, uppslag, litteratur osv. Ska sätta igång om nån vecka!! :)

10 comments:

Liv said...

Läs (om du inte redan gjort det) Maskuliniteter av R. Connell!

Samuel said...

Jes, jag har läst den - asbra! tänkte ha den som en del i teorigrunden. Känner att det är kroppsspråksgrejen kopplat till genus som är den tuffa nöten! Tack ändå!

Liv said...

Ingen orsak!

Anonymous said...

vad roligt, så smidigt att du redan bestämt (fast du kanske inte var tidigt ute, vad vet jag).
i etnologi läste vi maja jacobsson- gör kläderna mannen, det kan vara av intresse, men jag har för mig att det bara handlade om genusstudie i yttre atributer. men dte kanske kan vara kul ändå. annars är ju michael kimmel grym på maskuliniteter, testa iaf.
ett godis tips får du med: lindth choklad med mint (vegansk med) mmm. / lina

Samuel said...

Hej Lina!
Tack för tipsen - du har inte kimmel i din hylla? tänkt på honom en del. Kläderna skiter jag i denna gång tror jag - tänkte enbart fokusera kroppsspråk - och gå deep. :)
Vegan i hela stan!!

Anonymous said...

hej samuel
nej jag har ingen kimmel, jag har bara ngt kapitel kopierat, har aldrig läst en hel bok av honom heller.
men etnologer gillar ju sådana studier så kolla upp det, dom blir helt crazy av "uppförandestudier"

kom förbi, kanske på tisdag kväll om du vill

Samuel said...

Tisdag kväll låter som en bra grej!! Genusdiskussioner kan en inte få för mycket av :)

Anonymous said...

jo, hoppas jag kan erbjuda annat än BARA genusdiskusioner ( och nu lät det som jag var prostituerad, det var inte så jag menade).
det visade sig att jag ska klippa mig hos en tjej vid 6 tiden. skullde det kunna vara så att jag ringer när jag är färdig och du kommer då typ? skulle dit VID 6 tiden (det är hos en polares polare).

Marie said...

Hejsan Samuel!

Jag försöker läsa in mig lite på genus kopplat till kroppsspråk och det här inlägget kom upp när jag googlade. Blev det något arbete? Har du lust att skicka det till mig då? Vore verkligen schysst! Annars kanske du har tips på litteratur som berör ämnet?

Fred och kärlek,
Marie

marie.klawitter@sverigesungdomsrad.se

Samuel said...

Hej Marie, tyvärr blev det inget arbete om kroppsspråk, det blev ett om makt och fysisk kontakt mellan killar.

Lycka till med sökandet!

mvh
Samuel