Wednesday, January 28, 2009

Mammut - en film om orättvisor och könsmaktsordningen.

Hej,

jag gissar att du hört talas om filmen Mammut av Lukas Modisson... men inte sett den än(?), inte haft tid, eller kanske nästa vecka då det finns en lucka... eller kanske får vänta ändå... jag tänkte så, gick förbi en biograf och tänkte om. Gick in och såg filmen, punkt. Det var ett bra val.

Jag ska inte avslöja för mycket, visserligen vet du efter fem minuter vad regissören vill säga, det är bra, för det behöver sägas om och om igen. Det är en film om många olika orättvisor och tidsbrist. Det är en film om hur barn kommer i kläm, om hur kvinnor tvingas välja mellan två dåliga alternativ, hur du än gör blir det fel.

Alla föräldrar känner säkert igen sig mer än andra.

Appropå tidsbrist. Är det inte märkligt att vi har fler och fler kommunkationsvägar; mobil, sms, mms, fejjan, bloggen, microbloggen osv... ändå upplever många att de känner sig ensamma eller i alla fall inte umgås så mycket med nära och kära som förr... eller som vi borde...

Jag ska se Mammut igen, vem vet, kanske nästa gång jag går förbi en biograf, jag ska ta mig tid. I höstas gick jag ner i tid på jobbet, det var det bästa jag gjort!

Se filmen!

No comments: