Sunday, January 4, 2009

Om jag bodde i mellanöstern skulle jag hata "demokrati"

Det talas om folkmord i Gazaremsan. Bit för bit plockas människors värdighet ner. Sista åren har Gaza stängts igen och ingenting har kunnat komma in eller ut. El är lyx, likaså sjukvård. Rent vatten är heller ingen självklarhet. Frustrationen var total redan långt innan Israel gick in och bombade. Nu pratas det om folkmord. Andreas Malm skriver på Newsmill.se och går systematiskt igenom argumenten för dem som försvarar invastionen/folkmordet. Ger ett nödvändigt perspektiv på vad som håller på att hända.

Jag skulle vilja problematisera demokrati. Demokrati är bra för människor som lever i den demokrati. Ledare vill ha röster helt enkelt. Men en demokrati har inget samvete precis lika lite som ett företag som släpper ut gifter i vattendrag på andra sidan jorden.

Demokratin Israel stöds av världens mäktigaste demokrati och stänger gränser, bojkottar och bombar ett demokratiskt folkvalt styre i Gaza. Väst har Hamas på sin terrorlista och vill inte prata med dem.

Demokratin USA har lyckats döda flera hundra tusen Irakier och vill införa demokrati med husarrester och tiotusentals män i fängelse under tortyr. Totalt förtyck av ett folk i mellanöstern. Läs boken "en desertörs bekännelser" som är en berättelse av en amerikansk soldat. Han berättar om hur amerikanska armén dagligen dödade och fängslade helt oskyldiga irakiska män med ordern att de var terrorister. Han kom fram till att det var han som var i någon annans land och var terroristen själv.

EU (är ingen demokrati men består av demokratier) stämplar den iranska oppositionsgruppen "Folkets Mujahedin" som terrorister trots att deras egen domstol(EG-domstolen) säger att de inte är terrorister. Detta för att kohandla med Iran så att Iran inte lägger sig i så mycket i Israel och förser väst med olja. Folkets Mujahedin vill ha ett sekulariserat och demokratiskt Iran men EU tänker mer på affärer än demokrati. De som vill införa demokrati stöds alltså inte utan är terrorister i EU:s ögon. EU bryter till och med mot domstolsbeslut för att upprätthålla denna paradox.

Bodde jag i Mellanöstern skulle jag ha stora problem med att se det positiva med demokrati med tanke på hur demokratier beter sig.

Röstar jag på det folkvalda styret Hamas accepteras det inte, då är jag terroriststödjare. Vill jag ha demokrati i Iran och går med i Folkets Mujahedin för att störta den fundamentalistiska regimen där så är jag enligt EU terroriststödjare och har jag problem med att hundratusentals människor dödats av USA-invationen i Irak så är jag demokratimotståndare. Som Mellanösterbo skulle jag nog snart börja hata demokrati eftersom det inte verkar föra något gott med sig.

Väst och USA som bestämmer vad ord betyder och när de betyder det skulle jag inte lita på en sekund. De kan ju inte direkt bestämma sig för vad demokrati är och hur det skulle vara.

Demokratier har helt enkelt inget samvete utanför sina gränser och går över lik(folkmord) för att få sin vilja igenom.

5 comments:

Anonymous said...

Balans! Folkmord är groteska överord, palestinsk befolkningsminskning har knappast skett efter ett drygt halvsekel av israelisk överhöghet, nej, raka motsatsen är i eminent grad fallet. Samtidigt reser Gazakrisen fog för kritik. Man kan ifrågasätta proportionaliteterna; också britterna led ett och annat dödsfall genom irländsk terror, men inte för den skull bombades Dublin sönder och samman, som Torsten Kälvemark framhållit. Vad har t ex Frederick Federley i detta sammanhang för bruk av gängse politisk favoritfloskel, Alla Människors Lika Värde? jag bara frågar!

- Peter Ingestad, Solna

Anonymous said...

Bra reflektion, Samuel. Just detta att Hamas, vad man än tycker om dem, är valda i demokratiska val är kärnan i detta.

Det är inte krig i Gaza. Det är etnisk rensning. Paralleller med t.ex. tyskarnas aktion mot Warzawa-ghettot under andra världskriget är inte helt ovidkommande.

Anonymous said...

livelev: "Just detta att Hamas, vad man än tycker om dem, är valda i demokratiska val är kärnan i detta."

Även Adolf Hitlers parti kom till makten i Tyskland genom ett val. Men bara för att partiet är valt av folket kan det inte göra vad som helst (utan att riskera konsekvenser, till exempel som vi nu ser i Gaza).

Anonymous said...

Demokrati har blivit som en relgion. Folk mördar för denne skull...

Amer Al-bayya said...

7 Frågor till politiker i västvärlden!!
Makt är makt, Pengar är pengar, Mördare är mördare.Irak är förstört som land.kriget var på Israels order till Bush och Blair.USA krigar för Israels skull.Mot Libanon,Syriena,Gaza och Palestina.Varför besöker varje USA:s president AIPAC org.först??Vem är AIPAC??Har ISRAEL makt över USA:s politik??.
Jag vill tala om USA, UK, Frankrike,EU , FN och Israel:s ockupation och brott mot folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt men jag vill veta var rättvisan är och hur man kan skapa såna orättvisor mot Palestina i de demokratiska länder som försvarar människans liv och rättigheter.Arabvärlden kommer attkräva alla ersättningar för politikernas brott mot alla lagar och regler i vårt liv och vår värld.
Jag frågar alla politiker :-
1- Vem stödjer och hjälper Israels ockupation och alla brott?
2- Vem stödjer och hjälper Israels kärnvapen och förbjudna vapen??
3- Vem ger stöd och hjälp till Israel i FN??
4- Varför försvarar USA,UK Israel orättvist??
5- Var är alla FN:s resolutioner mot Israel??
6- Varför går Israels ockupation, brott vidare??
7- Vem kan stoppa Israel??
Politikerna i västvärlden begår brott och de är skyldiga och olagliga.
Denna politik skapar mer orättvisor,hat, rasism, brott och terror..
Jag väntar på ett svar och ett stopp och ett straff mot alla som begår såna brott och ockupation.Nu är det nog noch stopp..Befria Palestina nu..Det är bättre för alla,USA.