Monday, April 16, 2007

Ska man alltid ta debatten..?

Idag kom vi under en helklassdiskussion in på genus och vilket perspektiv man kunde lägga på ett casefall vi behandlade.

Generellt sett så blir sånna här dikussioner alltid väldigt subjektiva, väldigt mycket tyckande och egna historier kommer upp vilket gör att allt faller platt. Att ha ett genusperspektiv blir då detsamma som att ha ett "eget" könsperspektiv som oftast inte heller skiljer på biologi och kultur vilket gör det än mer ickerelevant. Det blir åt andra hållet - det blir upprätthållande av könsnormer. Läraren är sällan sen med att elda på. skandal så klart.

Normalt brukar jag inte kunna hålla mig men idag kände jag inte för att ta dikussionen i helklass. Eftersom alla typ tittar på mig när diskussionen kommer så förväntas det att jag ska säga nått - "och säga hur det är" men det blev inte så. Jag kände mig inte säker och det skulle blivit det gamla vanliga - typ - "det är lätt att förstärka normer genom denna diskussion som förs nu" och sen försöka lägga det mer generellt och visa på struktur och förväntningar. Men jag måste erkänna att jag inte har dunderformeln för att lösa ut en sådan ekvation som ofta trasslar till sig och blir märklig när ingen har grunderna(men några har goda avsikter). Jag kände mig rappare för några år sen ärligt talat. Jag skulle vilja ha typ tre fyra grundmeningar som med lite variation alltid fungerade och bara gick att slänga in kryddat med något exempel och sen var allt på banan igen. Någon?

Nu blev det istället dåligt samvete för att jag inte hade "räddat" diskussionen utan att den sluta med att några tjejer visst tyckte att de kunde vara lika hårda i mun som killar(en kille påstod att fallet inte var så) - vilket inte hade ett dugg med ursprungsdiskussionen att göra. Läraren som brukar le lite så där nedvärderande/löjligt när hon säger genus("det som vi alla är så trötta på"- underförstått) gjorde inte heller något för att styra up diskussionen till där vi var.

Jag förstår att många lärare gör så eftersom de själva inte kan tillföra en diskussion något vettigt - och för att de känner att det blir tjatigt. Likt stjärnhimmelen ändrar karaktär när vi känner stjärnorna så skulle deras förhållande förändras till genusperspektivet om de visst mer tror jag.

No comments: