Saturday, March 17, 2007

Efter ett besök - jag - inte en fattig student!

Igår fick jag besök av åtta studenter. 4 rumäner och 4 nordirländare. De studerar till lärare och är här två veckor och kollar in svenska skolor. De fick en dos vegetarisk mat som de nog inte alls va vana vid =).

De kommer från länder med våld och konflikter inom min korta livstid, de kunde berätta av deras upplevelser av de hemskheter som skett. Det kändes så långt borta. Ändå skulle de kunna vara min granne i korren, så konstigt asså.

Rumänerna var oroliga att deras pengar inte skulle räcka. De hade svårt att få ihop det till mat här i Sverige sa vår samordnare. Resan hade tagit allt överskott.

Jag har som student upplevt mig själv som rätt så enkelt levande med ett enkelt studentrum och inte mer med det. Innan de kom på besök såg jag mitt rum med andra ögon. Vilka sjukt många saker som kostar pengar jag har ändå, trots att jag inte ens har ett jobb än. Det är så sjukt. Datorn, fotografierna från resor, skidorna på toan och den lånade synten. Jag kände mig lite skakis, lite så man skämdes över alla grejer - Varför har jag rätt till detta allt? Trots att jag är en liten student "utan pengar". Det sätter saker i perspektiv.

No comments: