Friday, March 16, 2007

Reinfeldt feminist? - bara en tidsfråga!

Fokus på kvinnorna från både S och M heter det nu enligt svd . Det skulle vara intressant om det blev så, valrörelser har ju aldrig fokus på ojämställdheten. Jag är inte så säker på att det blir så tyvärr, men jag hoppas jag har fel.

När Mona nu tar över så är det betydligt mer tyngd i orden, "Jag är feminist" än Göran Persons gamla viskningar. Sahlin har slagläge, inte tal om det. Det finns såklart svåra passager. Hon har tidigare markerat tydligt avstånd från Fi som hon menade försöker ta patent på feminismen. Fi är som bekant fortfarande en hackkyckling som hon vill bibehålla - men det kommer inte kunna fortsätta i oändlighet. Här har hon en svår balansgång. Och hur kommer hon göra med föräldraförsäkringen?

Reinfeldt använder ett ord som könsordning idag och vill inte vara feminist, medans hans kollega Andres Borg pratar i termer av könsmaktsordning och feminist. Nu är orden inte det viktigaste, långt ifrån, det är ju de politiska reformerna. Det visar ändå i vilka banor man tänker men också hur man strategisk bygger sin retorik.

Det skulle inte förvåna mig om Fredrik en dag säger sig vara feminist, även om det känns en bit bort nu. Fredrik och borgarna har haft fritt fram och sätta agendan sista halvåret, de har inte behövt bemöta feministiska argument och krav från opositionen som varit lika borta som tussilagon i diket. Det kommer nu förändras, Sossar liksom tussilagon är pågång - borgarnas motvind gör detta än känsligare. Vad ska de säga?

Jag tror vi om fyra år har ett större lönegap och ett mycket trängt läge för Reinfeildt, inte konstigt att han jobbar på imagen - med andra ord är det snart pk att vara feminist igen!

Nästa fråga - är det bra?

No comments: