Friday, March 9, 2007

Danmark tog bort "hemservice för välbeställda"...

Finland brukar ressenseras som ett exempel på hur bra det är att staten(alltså alla medborgare) hjälper rika hem ekonomiskt med städningen, matlagningen osv.

Danmark avskaffade dock systemet vilket varken jag eller speciellt många känner till tror jag. Vad kan detta bero på? 2004 ändrades reglerna, citat den borgliga statsministern:

”Det vi har skrivit bort är först och främst hemservice till välbeställda grupper. Men det vi bevarat är hemservice till mindre bemedlade grupper, och det tycker jag faktiskt är ett rimligt sätt att inrätta hemservice på.”

Jag tycker det finns mycket av detta exempel att anama! inte minst retoriskt! ordet Hemservice är ett bra ord som visar på vad det handlar om. "Hushållsnära tjänster" är ett begrepp som blandar bort korten. "Subventionera" är också ett ord som inte går genom rutan vilket gör att borgarna kommer undan i retorikbrottningen.

Låt oss kalla det för "hemservice för medelklassen"(välbeställda), det är ett mer verklighetsnära begrepp . Då tror jag dagarna är räknade innan detta regeringsförsvinner och blir en dansk variant.


No comments: