Monday, March 12, 2007

Framför mina ögon - Våldsamheter i dagens skola

Det som slår mig mest under min nuvarande lärarpraktik är hur enormt mycket fysiskt våld som brukas mellan eleverna. Slag och knuffar är på många sätt ett kommunikationssätt känns det som.

Idag tex tog en elev en triangelformad linjal och med all sin kraft forserades den ena speten mot en annan elevs arm. Kraften i slaget var så stor att linjalen gick av.

Jag blev inte förvånad men ändå förvånad, vad säger man när någon huggit en klasskamrat med en linjal allt vad personen har? Det var inget bråk eller någon osemja heller utan "bara" en spontan utfällning - helt sjukt.

Elevernas arbetsmiljö känns inte hundra när risken för sånt här hänger över en kan man ju säga. Det finns mycket att säga om skolan, men våldet känns så påtagligt, i korridoren, på raster och ibland alltså på lektioner. Inte konstigt att det sker många misshandlar i Sverige när männsikor lär sig komminucera på det sättet i tidiga år. Undrar om det var så här när jag gick i högstadiet, vid närmare eftertanke var det nog mycket så.

No comments: