Thursday, May 31, 2007

Hedersrelaterat våld - en het potatis.

Igår skrev Maria Hagberg i Helsingborgs dagblad om hedersrelaterat våld och hur Fi och vänstern förnekar detta mer eller mindre.

Detta är en mycket het potatis, åsikterna går isär i feministiska kretsar. Vissa menar att det är rasistiskt att prata om hedersrelaterat våld eftersom mäns våld mot kvinnor förekommer i alla samhällen och är en del av den patriarkala strukturen. Andra menar att det är rasistiskt att inte prata om det eftersom man lämnar tjejerna som förtryckts åt sitt öde eftersom man förnekar att det finns skillnader i förtrycket och hur det ser ut. När det gäller hedersrelaterat våld så är det en hel släkt som utövar hot och våld mot en kvinna medans det i andra kvinnomisshandelsfall är maken/sambon som utför våldet. Typ.

Jag måste säga att jag inte har reflekterat över detta så mycket tidigare. Jag har mest hakat på i den allmänna feministiska kören - men mäns våld förekommer i alla kulturer, varför prata om en kultur bara, det finns ju hos infödda svenskar också. Visst är det så, men att ha en medicin till alla olika symtomer av patriarkatet tror jag är fel, jag tycker det är bra att Maria Hagberg, tidigare ledamot i Fi-styrelsen, lyfter den här frågan och det är bra att den får så mycket utrymme som den ändå har fått på olika debattsidor och även inom Fi. Diskussionen behövs!

No comments: